Veelgestelde vragen en antwoorden

Heeft u een vraag? Bekijk dan onderstaande veelgestelde vragen. Hier vindt u antwoorden op vragen die wij regelmatig krijgen over het huren van een seniorenappartement. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de verhuurmakelaar van SOR via: (010) 444 55 55 of huren@sor.nl. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Bent u op zoek naar een woning vanaf €720,43 netto huur per maand? Dan is inschrijven bij Woonnet-Rijnmond niet nodig. Ziet u een interessante woning op deze website, dan neemt u contact met ons op. Als u snel reageert en u behoort tot de groep die als eerste in aanmerking komt, dan nodigen wij u (en eventueel andere belangstellenden) uit voor een bezichtiging van de woning. U neemt bij deze bezichtiging uw inkomensverklaring (IBRI formulier van de Belastingdienst) en een uittreksel uit de ‘Basisregistratie personen’ (BRP) mee. Degene die als 1e op de woning heeft gereageerd, mag als 1e laten weten of hij/zij de woning wil gaan huren. Degene die als 2e heeft gereageerd daarna. De lijst met belangstellenden wordt op volgorde afgehandeld. Met degene die tot huren van de woning overgaat, spreken we af op welke datum het huurcontract ingaat en op welke datum we het huurcontract ondertekenen.

Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten. Woont u in een huurhuis? Dan krijgt u misschien huurtoeslag. Hoe hoog de toeslag is, hangt af van uw huurprijs, uw inkomen, uw leeftijd en uw woonsituatie. Is uw vermogen te hoog? Dan krijgt u geen huurtoeslag. Lees op de website van de Belastingdienst wat de voorwaarden per jaar zijn.

U heeft recht op huurtoeslag als:
– Huurder en eventuele medebewoners de Nederlandse nationaliteit hebben of een geldige verblijfsvergunning hebben;
– Alle inwonenden op het adres, zijn ingeschreven bij de gemeente.
U krijgt géén huurtoeslag als de kale huur én de servicekosten samen hoger zijn dan €720,43 per maand.

De hoogte van de toeslag is afhankelijk van de huurprijs, servicekosten, inkomen, vermogen en leeftijd. Voor drie soorten servicekosten is huurtoeslag mogelijk: 1) huismeesterkosten, 2) schoonmaakkosten en 3) elektrakosten voor de algemene ruimten.

Inkomensgrens Huurtoeslag 2018:
Eenpersoonshuishouden: €22.700,-
Meerpersoonshuishouden: €30.825,-
Eenpersoonshouden ouderen (65+): €22.675,-
Meerpersoonshuishouden ouderen (65+): €30.800,-

Op de website www.toeslagen.nl van de Belastingdienst kunt u een proefberekening maken.

Dat zijn woningen met een netto huurprijs t/m €720,42. Het gaat hier om kale huur, dat wil zeggen huur zonder servicekosten. Voor een groot deel van deze woningen kan huurtoeslag aangevraagd worden. Om in aanmerking te komen voor een woning moet u voldoen aan de voorwaarden die in de advertentie staan. Corporaties, en dus ook SOR, mogen deze woningen (bijna) alleen nog maar verhuren aan woningzoekenden met een inkomen tot €38.035,- (inkomensgrens 2019).

Dat zijn woningen met een netto huurprijs vanaf €720,43 per maand. Voor deze woningen is geen huurtoeslag mogelijk. Daarom is voor deze woningen een jaarinkomen vereist van minimaal €38.036,- (inkomensgrens 2019)

Door de strengere Europese regelgeving komen sinds 1 januari 2015 huishoudens met een gezamenlijk bruto inkomen vanaf €38.036,- niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning omdat zij daarvoor te veel verdienen.

Alle sociale huurwoningen (met uitzondering van Oud-Beijerland) liggen in de stadsregio Rotterdam. Deze woningen, waar huurtoeslag mogelijk is, worden aangeboden via Woonnet Rijnmond www.woonnetrijnmond.nl. Om te kunnen reageren op een woning heeft u een inschrijfnummer nodig. Via de website van Woonnet Rijnmond kunt u zich eenvoudig inschrijven. De jaarlijkse inschrijfkosten zijn 10 euro. Hoeveel kans u maakt op een woning is onder andere afhankelijk van uw inschrijfduur en een eventuele urgentieverklaring.

De sociale huurwoningen in Oud-Beijerland worden aangeboden door collega corporatie HW Wonen via hun website www.hwwonen.nl. Hiervoor is het registeren via Woonnet Rijnmond dus niet nodig.

Heeft u een vrije sector huurwoning (vanaf €720,43 netto huur per maand) gezien die u bevalt? Vul dan meteen het contactformulier in. Als u snel reageert en u behoort tot de groep die als eerste in aanmerking komt, dan nodigen wij u (en eventueel andere belangstellenden) uit voor een bezichtiging van de woning. U neemt bij deze bezichtiging uw inkomensverklaring (IBRI formulier van de Belastingdienst) en een uittreksel uit de ‘Basisregistratie personen’ (BRP) mee. Degene die als 1e op de woning heeft gereageerd, mag als 1e laten weten of hij/zij de woning wil gaan huren. Degene die als 2e heeft gereageerd daarna. De lijst met belangstellenden wordt op volgorde afgehandeld. Met degene die tot huren van de woning overgaat, spreken we af op welke datum het huurcontract ingaat en op welke datum we het huurcontract ondertekenen.

Zoekt u een sociale huurwoning in de stadsregio Rotterdam? Schijf u dan in bij WoonnetRijnmond als woningzoekende via www.woonnetrijnmond.nl of aan de balie bij een van de aangesloten corporaties, zoals SOR.

WoonnetRijnmond is dé plek voor een nieuwe stek! Op WoonnetRijnmond.nl vindt u al het aanbod van de aangesloten corporaties in de regio Rotterdam. SOR adverteert het aanbod sociale huurwoningen alleen op deze gezamenlijke website.

Om te kunnen reageren op een sociale huurwoning in de stadsregio Rotterdam heeft u een inschrijfnummer (voorheen woonpas) nodig. U kunt zich inschrijven via www.woonnetrijnmond.nl of aan de balie bij een van de aangesloten corporaties, zoals SOR. Deze inschrijving kost € 10,- per jaar.

U kunt zich bij SOR niet inschrijven voor een sociale huurwoning.

Zoekt u een sociale huurwoning in de stadsregio Rotterdam? Schijf u dan in bij WoonnetRijnmond als woningzoekende via www.woonnetrijnmond.nl of aan de balie bij een van de aangesloten corporaties, zoals SOR. Deze inschrijving kost € 10,- per jaar.

Zoekt u een sociale huurwoning in gebouw Gravin in Oud-Beijerland? Neem dan contact op met corporatie HW Wonen, www.hwwonen.nl

Bent u vanwege een persoonlijke noodsituatie dringend op zoek naar een andere woning? In sommige gevallen komt u in aanmerking voor een urgentieverklaring. Urgent woningzoekenden mogen met voorrang zoeken. Dat betekent dat u meer kans maakt op een bepaalde woning dan andere woningzoekenden, mits de woning aan de voorwaarden van urgentie voldoet.

Wanneer meerdere urgent woningzoekenden op dezelfde woning reageren, dan biedt de corporatie de woning aan de kandidaat aan waarvan de urgentieverklaring het eerst afloopt.

Persoonlijke noodsituatie
Om urgentie te verkrijgen, moet er echt sprake zijn van een persoonlijke noodsituatie. Het gaat dan niet zozeer om bijvoorbeeld een echtscheiding, leukere buurt of te klein wonen. Maar meer om een ongeval, huiselijk geweld, brand of bedreiging.

Kosten
U vraagt de urgentie aan bij de corporatie bij u in de buurt. Het aanvragen van een reguliere urgentie kost € 35,-. Deze kosten krijgt u in een later stadium niet terug.
Gebeurt uw aanvraag op medische gronden, dan komt het voor dat uw aanvraag eerst ter toetsing naar een medisch adviseur gaat. Deze keuring kost € 50,-. Deze kosten komen bovenop de reguliere € 35,-.

Informatie over de voorwaarden van een urgentieverklaring:

Voor Rotterdam: SUWR 

Voor Spijkenisse: Gemeente Nissewaard

Voor Oostvoorne: Gemeente Westvoorne

Voor Brielle: Gemeente Brielle

Voor Oud-Beijerland: Gemeente Hoeksche Waard

Al het aanbod staat op www.wonenbijsor.nl en is van dinsdag tot en met zaterdag ook te vinden op www.woonnetrijnmond.nl.

Heeft u een sociale huurwoning gezien die bevalt? U kunt via www.woonnetrijnmond.nl op maximaal twee woningen reageren. Dagelijks wordt er nieuw woningaanbod geplaatst. Op de website van Woonnet-Rijnmond wordt uitgelegd hoe u een inschrijfnummer aan kunt maken en hoe u kunt reageren. De jaarlijkse kosten voor de inschrijving bedragen 10 euro.

 

Alle SOR gebouwen zijn toegankelijk voor mensen die minder mobiel zijn. Zo zijn alle gebouwen toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Een aantal van onze woningen, met name tweekamerwoningen, zijn iets minder geschikt.
Soms hebben woningen nog hindernissen, maar kunnen dankzij kleine aanpassingen toch volledig geschikt gemaakt worden voor een specifieke bewoner. U kunt een beroep doen op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), voor het oplossen hiervan.

De mate waarin een woning toegankelijk is voor een rollator of rolstoel, drukken wij uit met pictogrammen. Onderstaande pictogrammen gebruiken we op onze website en staan ook vermeld in de woningadvertenties van Woonnet Rijnmond.

De woning heeft geen trappen en ligt op de begane grond of is per lift bereikbaar.

Bewoner kan met een rollator zonder (grote) hindernissen de woning in en kan de rollator ook binnen gebruiken.

De woning is bereikbaar met een rolstoel en geschikt of (eenvoudig) geschikt te maken voor het gebruik van een rolstoel in de woning.

Een juiste opgave van uw inkomen is essentieel. De woningen waar u op kunt reageren zijn afgestemd op het inkomen dat u hebt opgegeven. Zonder opgave van uw inkomen kunt u niet reageren op een woning. Als u een woning krijgt toegewezen en uw inkomen blijkt te hoog of te laag, dan weigeren we u de woning. We raden u dan ook aan het inkomen op te geven dat op uw inkomensverklaring van de Belastingdienst staat.

Volgens de nieuwe regels kunt u met uw inkomen alleen nog reageren op huurwoningen met een huurprijs van maximaal €607,46. Het toewijzingssysteem van WoonnetRijnmond is zo ingericht dat u de woningen ziet waar u met uw inkomen op kunt reageren.

Als u over de juiste papieren beschikt waarop staat vermeld wat uw nieuwe inkomen wordt, dan raden wij u aan om uw inkomen in uw zoekprofiel hierop aan te passen. Als u een woning krijgt toegewezen, dan dient u de papieren te overhandigen. Anders gaat de verhuring niet door.

De overheid schrijft strenge regels voor als het gaat om passend toewijzen van huurwoningen. Deze regels zijn niet van toepassing op de duurdere huurwoningen. Is uw inkomen te laag voor een duurdere woning, maar heeft u minimaal 50.000 euro spaargeld, dan kunt u wel in aanmerking komen voor een duurdere woning.

Met de rekenhulp van de Belastingdienst kunt u een proefberekening maken, om te kijken of u recht heeft op huurtoeslag en hoeveel u dan krijgt.

Wij toetsen uw inkomen en dat van uw eventuele medebewoner met een recente inkomensverklaring van de Belastingdienst. Deze inkomensverklaring kunt u kosteloos aanvragen bij de Belastingdienst via het gratis telefoonnummer 0800-0543. De Belastingdienst stuurt uw inkomensverklaring binnen vijf werkdagen toe. Dit formulier neemt u mee als u in aanmerking komt voor een woning.

Voor zittende huurders verandert er niets als gevolg van het passend toewijzen. De nieuwe regels gelden alleen voor nieuwe verhuringen. Op het moment dat u op zoek bent naar een andere woning, dient u wel rekening te houden met de nieuwe regels.

U komt niet meer in aanmerking voor elke woning. Bij het toewijzen van de woning kijken we naar het totale inkomen van u en uw medebewoners, uw leeftijd en de grootte van het huishouden. Via deze link vindt u meer informatie over de aangepaste regels.

 

De Woningwet geeft corporaties regels voor passend toewijzen. Per 1 januari 2016 moeten corporaties woningzoekenden met een laag inkomen huisvesten in een huurwoning die past bij hun inkomen.

Op WoonnetRijnmond kunt u zien welke woningen voor u beschikbaar zijn. Het is daarom van belang dat u het juiste inkomen invult in uw zoekprofiel.

Het passend toewijzen wordt opgelegd door de overheid. Door het inkomen beter te laten aansluiten op de huurprijs, worden betalingsproblemen voorkomen. Daarnaast wil de overheid met deze regels het beslag op de huurtoeslag verminderen.

Passend toewijzen betekent dat we bij de toewijzing van onze huurwoningen rekening houden met uw inkomen, leeftijd en huishoudgrootte. Op die manier zorgen we ervoor dat de goedkoopste woningen worden verhuurt aan mensen met de laagste inkomens. En woningen met een hogere huurprijs aan mensen met een hoger inkomen.

Als u uw huurcontract komt tekenen, heeft u het volgende nodig:

  • Een kopie van uw legitimatiebewijs (rijbewijs/paspoort/identiteitskaart).
  • Een kopie van uw laatste jaaropgave van werkgever, pensioen en/of AOW.
  • Een kopie van uw drie laatste maandopgaven van werk, pensioen en/of uitkering.
  • Een kopie van de jaarrekeningen (indien u zelfstandig ondernemer bent).
  • Een recente (2017/2018) inkomensverklaring van de Belastingdienst (ook wel IBRI of VGI genoemd).
  • Verhuurdersverklaring (niet ouder dan 3 maanden) wanneer de vorige woning een huurwoning betrof.
  • Koopakte + overzicht restschuld bij hypotheekverstrekker wanneer vorige woning een koopwoning betrof.
  • Als u niet in Rotterdam woont: een historisch uittreksel uit het GBA (niet ouder dan 3 maanden).
  • Pinpas. U pint uw eerste huurbetaling op kantoor of op locatie bij onze verhuurmakelaar.

Na ondertekening van het huurcontract ontvangt u aansluitend de sleutel van uw woning van de huismeester van het gebouw.

Wat is een geldig legitimatiebewijs?

  • Een geldig Nederlands paspoort.
  • Een geldige Nederlandse identiteitskaart.
  • Een geldig Nederlands rijbewijs.
  • Een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM).

Wij bevestigen altijd de afspraak voor het bezichtigen van de woning. In de brief staat precies uitgelegd wat u mee moet nemen bij de eerste bezichtiging. In ieder geval dient u mee te nemen:

  • Een recente (2017/2018) inkomensverklaring van de Belastingdienst (ook wel IBRI of VGI genoemd).
  • Een kopie van uw laatste jaaropgave van werkgever, pensioen en/of AOW.
  • Een kopie van uw drie laatste maandopgaven van werk, pensioen en/of uitkering.
  • Een kopie van de jaarrekeningen (indien u zelfstandig ondernemer bent).

Om zeker te weten dat u niet in financiële problemen komt door een te hoge huurprijs controleren we uw inkomensgegevens. Daarnaast is SOR verplicht het inkomen te controleren omdat wij moeten voldoen aan de regelgeving ‘passend toewijzen’ van de overheid. Dit houdt in dat een goedkope woning aan mensen tot een bepaald inkomen moet worden toegewezen.

Om aan te tonen dat u de woning kunt huren, hebben we van u nodig:

  • Een recente (2017/2018) inkomensverklaring van de Belastingdienst (ook wel IBRI of VGI genoemd).
  • Een kopie van uw laatste jaaropgave van werkgever, pensioen en/of AOW.
  • Een kopie van uw drie laatste maandopgaven van werk, pensioen en/of uitkering.
  • Een kopie van de jaarrekeningen (indien u zelfstandig ondernemer bent).

Deze documenten dient u mee te nemen tijdens de eerste woningbezichtiging. De verhuurmakelaar beoordeelt deze. Zonder deze documenten kan SOR de woning niet aan u verhuren.

– Een geldig Nederlands paspoort.
– Een geldige Nederlandse identiteitskaart.
– Een geldig Nederlands rijbewijs.
– Een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM).

Nee, u bepaalt zelf welke verzekering u afsluit. Gebruikers van een scootmobiel adviseren wij wel hiervoor ook een verzekering af te sluiten. Mocht er per ongeluk schade ontstaan (aan bijvoorbeeld de lift), dan bent u hiervoor verzekerd. Dit voorkomt dat SOR voor hoge reparatiekosten komt te staan.

Stalt u uw fiets of scootmobiel in de collectieve fietsenberging? Houdt u er rekening mee dat deze niet onder uw inboedelverzekering vallen. Dit vereist eventueel een aparte verzekering.

Elke huurder is zelf verantwoordelijk voor een eigen aansprakelijkheids- en inboedelverzekering.

Met een aansprakelijkheidsverzekering en een inboedelverzekering kan de bewoner zichzelf beschermen tegen de financiële gevolgen van brand, lekkage, inbraak of stormschade die niet zijn gedekt onder de opstalverzekering.

Stalt u uw fiets of scootmobiel in de collectieve fietsenberging? Houdt u er rekening mee dat deze niet onder uw inboedelverzekering vallen. Dit vereist eventueel een aparte verzekering.

Elke maand betaalt u SOR een bedrag aan huur. De huur bestaat uit twee delen; de nettohuur en de servicekosten. Als SOR uw warmteleverancier is, dan betaalt u ook energiekosten en bestaat de huur aan SOR uit drie delen.

In het huurcontract hebben we afgesproken dat u de huur uiterlijk op de eerste dag van de maand betaalt. De huur voor de maand januari moet dus uiterlijk op 1 januari op de rekening van SOR zijn bijgeschreven.

In het huurcontract hebben we afgesproken dat u de huur uiterlijk op de eerste dag van de maand betaalt. De huur voor de maand januari moet dus uiterlijk op 1 januari op de rekening van SOR zijn bijgeschreven. U kunt de huur op drie manieren betalen:

  1. Automatisch betalen via een incasso
  2. Via een periodieke overschrijving
  3. Via een acceptgiro

Huurtoeslag kunt u het hele jaar door aanvragen bij de Belastingdienst. Het aanvraagformulier kunt u downloaden via de website www.toeslagen.nl of telefonisch aanvragen via de Belastingtelefoon 0800-0543 (gratis). Binnen acht weken na het indienen van een volledige aanvraag ontvangt u een beschikking. Hierin staat het bedrag vermeld dat u maandelijks gaat ontvangen. U hoeft de toeslag maar één keer aan te vragen. Daarna krijgt u de huurtoeslag ieder jaar vanzelf.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt de maximumtarieven voor warmtelevering vast. SOR respecteert deze maximumtarieven omdat zij energieleverancier is volgens de Warmtewet. Als het mogelijk blijkt om in een jaar lagere tarieven te hanteren, dan doen we dat, na overleg hierover met ons Huurdersplatform. Dit is afhankelijk van onze kosten voor de warmtelevering.

Tarieven
Voor 2018 heeft de ACM de maximumprijs voor de levering van warmte vastgesteld (alle bedragen zijn incl. btw). Dit tarief bestaat uit:

– Het vastrecht, een vast bedrag van €309,52 per jaar.
– De prijs per verbruikte hoeveelheid warmte, uitgedrukt in gigajoule (GJ): maximaal €24,05 per GJ.

De ACM stelt de warmtetarieven vast omdat consumenten en bedrijven niet kunnen overstappen naar een andere warmteleverancier. Of naar warmtelevering via gas.

Op www.sor.nl kunt u in de map Publicaties de Leveringsvoorwaarden Warmte en de Tarieven Warmte downloaden.

Binnen de Warmtewet gaat het om zowel warmte (ruimteverwarming) als warm water uit de kraan.

De Warmtewet is vanaf 1 januari 2014 ingevoerd.

Klanten die gebruik maken van een collectieve warmte-installatie, kunnen niet zelf kiezen voor (de goedkoopste) warmteleverancier. Voorbeelden van collectief opgewekte warmte zijn stadsverwarming, blokverwarming en warmte-koude-opslagsystemen. Om te voorkomen dat zij meer betalen voor hun warmtelevering dan mensen die wel een warmteleverancier kunnen kiezen, is de Warmtewet ingevoerd.

De wet regelt tariefbescherming voor consumenten. Daarin staat onder meer dat corporaties energieleveranciers worden, die aan regels moeten voldoen. Een van die regels is dat er een maximale energieprijs is vastgesteld. Dit is de maximale prijs die we mogen doorberekenen voor de levering van warmte en warm tapwater.

In uw geval is SOR de warmteleverancier.

Op grond van artikel 7:259 BW moet SOR u binnen 6 maanden na afloop van een kalenderjaar een eindafrekening sturen. U ontvangt de afrekening voor 1 juli van het daaropvolgende jaar.

Heeft u geen afrekening ontvangen, neem dan contact op met onze huuradministratie via telefoonnummer (010) 444 55 55.

Servicekosten betaalt u voor diensten die wij leveren in het gebouw, zoals schoonmaak van de algemene ruimten, de huismeester of het onderhoud van de gemeenschappelijke tuin. Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur van uw woning komen. Dit bedrag is een voorschot. SOR stuurt u jaarlijks een overzicht van de werkelijke kosten, waaruit blijkt of u teveel of te weinig heeft betaald.

De meest voorkomende servicekosten zijn:
– Schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten
– Elektra gemeenschappelijke ruimten (galerijen, portieken)
– Administratiekosten (dit is de vergoeding die de huurder betaald aan de verhuurder voor het opstellen van de afrekening)
– Huur boiler
– Huismeester
– Onderhoudscontract lift

Stookkosten zijn de kosten voor het gebruik van de centrale ketel. Voor deze kosten is een voorschotbedrag opgenomen in uw maandelijkse huurprijs.

Gaat er iets kapot in uw woning of woongebouw en is SOR verantwoordelijk voor het herstel? Dien dan een reparatieverzoek in. Dit kan online via dit reparatieformulier, telefonisch bij de aannemer die in úw gebouw werkzaam is of vul het kaartje ‘Reparatieverzoek huismeester’ in en doe dit in de brievenbus van uw huismeester. Wij streven er naar uw verzoek binnen twee werkdagen in behandeling te nemen. En wij nemen contact met u op om te bespreken hoe en wanneer de reparatie wordt uitgevoerd.

Spoedgeval? Bel SOR
Sommige mankementen moeten zo snel mogelijk worden gerepareerd om (verdere) schade te voorkomen. Een geknapte waterleiding bijvoorbeeld of een uitgevallen verwarming als het buiten koud is. Belt u dan SOR. ’s Avonds en in het weekend wordt u doorverbonden met de servicedienst.

De contactgegevens van uw huismeester vindt u op het informatiebord in de entree van uw woongebouw. Hierop staat vermeld wanneer hij/zij in uw gebouw aanwezig is. Is de huismeester niet aanwezig, dan kunt u een kaartje met uw (reparatie)verzoek in zijn/haar brievenbus stoppen, of u neemt contact op met onze receptie via (010) 444 55 55.

De huismeester houdt het woongebouw en de omgeving netjes en in orde, beantwoordt uw technische vragen en neemt reparatieverzoeken in behandeling. Hij/zij controleert de schoonmaak van de algemene ruimten zoals de lift, de entreehal en het trappenhuis. U kunt de huismeester ook vragen om hulp bij kleine klusjes, mits daar tijd voor is.
De huismeester is het aanspreekpunt voor bewoners en levert een bijdrage aan een goed woon- en leefklimaat in en om uw woongebouw en bijbehorende buitenruimtes.